Komisja Europejska zaktualizowała tzw. „czarną listę” – lotniczy przewoźnicy z Surinamu i Tanzanii nie mogą już wykonywać operacji w przestrzeni powietrznej państw-członków Unii Europejskiej. Zdaniem Brukseli, surinamskie i tanzańskie władze lotnicze nie zapewniają wystarczającego nadzoru nad bezpieczeństwem. „Czarna lista” obejmuje obecnie 169 linii lotniczych.
Unijna lista bezpieczeństwa lotniczego to lista komercyjnych linii lotniczych, które nie spełniają w pełni europejskich norm bezpieczeństwa lotniczego. Dlatego władze polityczno-ekonomicznego bloku zabraniają statkom powietrznym z krajów, gdzie normy bezpieczeństwa nie są przestrzegane, przebywania w przestrzeni powietrznej któregokolwiek państwa członkowskiego.
„Czarna lista”, sporządzona na podstawie instrukcji Komisji Europejskiej, została po raz pierwszy opublikowana w 2006 roku. Od tego czasu wykaz jest aktualizowany zwykle dwa razy do roku, a Komisja Europejska regularnie dopisuje do listy przewoźników lotniczych objętych zakazem lub ograniczeniem wykonywania przewozów w Unii Europejskiej kolejne linie lotnicze spoza strefy. Przeważanie jednak unijny organ wykonawczy sankcjami obejmuje całe państwo, zakazując operacji wszystkim operatorom z rejestru państwa sankcjonowanego. Zaktualizowany 3 czerwca wykaz objął kolejnych 45 przewoźników lotniczych z Surinamu i Tanzanii.
Zakazem operacji w unijnej przestrzeni powietrznej objęto 36 surinamskich linii lotniczych, w tym flagowego przewoźnika kraju – Surinam Airways – który utrzymuje połączenie między Paramaribo a Amsterdamem. Rejsy na kluczowej trasie – ze względu na kolonialne zaszłości – będzą wciąż obsługiwane przez airbusy A340-600 (D-AUSZ) niemieckich linii lotniczych Universal Sky Carrier, w ramach umowy wet-leasingu. „Czarna lista” dotyczy nie zakazuje liniom lotniczym dzierżawy samolotów od zatwierdzonych przewoźników w celu obsługi połączeń do i z unijnych lotnisk. Surinam Airways zawieszą za to rejsy między Paramaribo a Kajenną w Gujanie Francuskiej, która jest francuskim terytorium zależnym o statusie departamentu zamorskiego.
Zgodnie z zaktualizowanym wykazem, w przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej nie może wlatywać także dziewięć tanzańskich linii lotniczych, w tym narodowym operator – Air Tanzania. Komisja Europejska już w grudniu 2024 roku objęła takim zakazem flagowego przewoźnika, wskazując na obawy o bezpieczeństwo realizacji operacji. Te linie nie wykonywały jednak bezpośrednich lotów do unijnych lotnisk, starając się jedynie o uzyskanie slotów na jednym z londyńskich portów lotniczych, co – jak w przypadku Surinam Airways i połączeń do Holandii – związane jest z kolonialną przeszłością.
Po ostatniej aktualizacji, „czarna lista” obejmuje obecnie 169 linii lotniczych, przy czym 142 operatorów z 17 państw zostało objętych zakazem z powodu obaw związanych z wadami krajowych systematów nadzoru regulacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.